Verkeer, vervoer en waterstaat
Reconstructie Mauritsweg Stein
De afgelopen jaren is in 2 fasen de Mauritsweg vanaf de Heerstraat Centrum tot aan de Schinekstraat gereconstrueerd. De derde fase tussen de Schinkestraat en de rotonde bij het Ibis hotel wordt in 2023 gereconstrueerd.
Verkeerskundige aanpassingen Obbichterstr
In 2024 wordt gestart met de voorbereiding van de verkeerskundige aanpassingen van de Bergerstraat tussen de Veerweg en de komgrens Nattenhoven. De uitvoering wordt in 2025 opgepakt.
LED armaturen openbare verlichting
Conform het vigerende beleid worden conventionele armaturen planmatig vervangen door LED-armaturen.
GGA Stein centrum wegen
Het laatste gebied dat is aangewezen in verband met de gebiedsgewijze aanpak is Stein Centrum. Door de onduidelijkheid over eventuele aanleg van het Groene Net is in de voorgaande jaren de realisatie hiervan doorgeschoven naar 2026. In 2025 is de start van de voorbereiding van de GGA Stein Centrum voorzien.
Verkeersmaatr veilige schoolomgeving
Eind 2020 is het Mobiliteitsplan 2021-2025 vastgesteld. Onderdeel van dit Mobiliteitsplan is het Meerjaren Investerings Plan Verkeer 2021-2025 (MIP Verkeer 2021-2025). In dit MIP Verkeer is een doorkijk gemaakt welke korte termijn projecten de komende jaren vanuit het budget Verkeersmaatregelen / Veilige schoolomgeving worden uitgevoerd.
Aanpassen rotonde Steinerweg-Koolweg
De rotonde gelegen op de kruising Steinderweg-Koolweg is aan groot onderhoud toe. Bij dit onderhoud willen wij ook de rotonde ook aanpassen aan de laatste inzichten op gebied van verkeer en onderhoud. De uitvoering staat gepland voor 2023.
Jaagpaden Julianakanaal
Het medegebruik van jaagpaden is de laatste decennia sterk gestegen. Jaagpaden langs het Julianakanaal zijn geliefd bij menig recreant en sportliefhebber, maar ook voor functionele verplaatsingen met de fiets. Afgelopen jaren zijn enkele jaagpaden opgewaardeerd naar een fietspad en van enkele jaagpaden is het gebruik als wandelpad verbeterd. In overleg met Rijkswaterstaat bekijken we de mogelijkheden om meerdere wandeltrajecten te verbeteren en trajecten eventueel op te waarderen naar fietspad.
Aanpak rotondes BPS
In 2022 is gestart met het project 'Aanpak rotondes en op- en afritten Businesspark Stein'.
Het project heeft tot doel om het wegennet te verbeteren, de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid te verbeteren.
Gebiedsvisie Dorine Verschureplein
Het Dorine Verschureplein is een belangrijke centrale locatie in Elsloo. De ruimtelijke kwaliteit ter plaatse is aan verbetering toe en we verwachten toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen aan en rond het plein. Deze aspecten samen geven aanleiding tot het opstellen van een visie op de inrichting van het gebied.
Opknappen Beatrixplein
Voor het Beatrixplein wordt in 2023 een gebiedsvisie opgesteld. Aan het plein worden nieuwe woningen gerealiseerd.
GGA Nieuwdorp (wegen)
Investeringsbudget voor de gebiedsgerichte aanpak van de openbare ruimte in de parochie-wijk Nieuwdorp in het kader van het 'Wijkactieprogramma Toekomstbestendig Nieuwdorp'.
GGA Meers
Diverse wegen en riolering in Meers zijn aan groot onderhoud toe. Wij willen de benodigde werkzaamheden gebiedsgericht aanpakken door samen met de bewoners tot een nieuwe toekomstbestendige inrichting te komen. De voorbereiding van het project start in 2024. De uitvoering vindt plaats in 2025 en 2026.
Stationsomgeving
Op basis van het Bestuursakkoord 2022-2026 is voor het verbeteren van de bereikbaarheid en kwaliteit van het station een investeringsbudget van € 500.000 opgenomen. De daadwerkelijke realisatie van de plannen is voorzien vanaf eind 2023, startend met het verleggen van kabels en leidingen. Vervolgens wordt gestart met de aanleg van de voorzieningen aan de Elsloo zijde en daarna aan de zijde van Beek.
Fietspadenstructuur
Stein profileert zich steeds meer als fiets- en wandelgemeente. Daarbij hoort een nieuwe visie op de inrichting voor de fietser en wandelaar. In de komende periode zullen wij ons inzetten voor het inrichten van een aantal woongebieden en wegen waarbij de automobilist “te gast” is. Het wonen en leven in een prettige en veilige omgeving staat daarbij centraal en is leidend. Bovendien kijken we naar een betere scheiding tussen utilitair en recreatief fietsverkeer en wielrenners.
Voordat concrete maatregelen worden benoemd wordt in 2023 en 2024 eerst gewerkt aan een nieuwe visie voor de inrichting van de openbare ruimte voor fietsers en wandelaars.
Trage paadjes
Door fietspaden aan de zijkant te voorzien van wandelstroken, het creëren van “trage paadjes” is een voorbeeld van een maatregel om een betere scheiding tussen utilitair en recreatief fietsverkeer en wielrenners maar ook tussen voetgangers en fietsers te realiseren.
Herstel oude dorpskernen
Op basis van het Bestuursakkoord 2022-2026 is in de meerjarige investeringsplanning een bedrag van €1,5 miljoen opgenomen voor het herstel van oude dorpskernen.
In 2023 wordt voor Catsop onderzocht welke maatregelen kunnen worden getroffen om de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren.
Reconstructie Michiel de Ruyterstraat
Op basis van verkeersarrangement Elsloo wordt de Michiel de Ruyterstraat opnieuw, op een verkeersveiligere wijze ingericht. De voorbereiding start in 2023; uitvoering volgt in 2024.
Herinrichting Koolweg
Op basis van het verkeersarrangement Elsloo wordt de Koolweg als eenrichtingsstraat ingericht. De voorbereiding start in 2025 terwijl de uitvoering in 2026 wordt opgepakt.
Snelfietspad
De rotondes rond het bedrijventerrein in Elsloo en de bereikbaarheid van Station Beek-Elsloo worden aangepakt. Tegelijkertijd wordt en de ontbrekende schakel van de snelfietsroute Maastricht-Chemelot Campus (Route F2) langs ons hoofdroutenetwerk aangelegd.
Grote Straat Beekstraat (wegen)
Op basis van het verkeersarrangement Urmond wordt, met het oog op een verhoging van de verkeersveiligheid de bocht nabij de waterpomp in 2024 aangepast.
Heerstraat Zuid (wegen)
Op basis van het verkeersarrangement Stein wordt de Heerstraat-Zuid volgens de kenmerken van Duurzaam Veilig Gebiedsontsluitingswegen ingericht teneinde de snelheid te verlagen en de verkeersveiligheid te vergroten. De voorbereiding start in 2026. De uitvoering staat gepland in 2026.
Wegreconstructie Urmonder parallelweg
Voor 2023 staat de reconstructie van de Urmonder Parallelweg in de planning.
Wegreconstructie westelijke Kanaalweg
In 2023 wordt de Westelijke Kanaalweg gerecontrueerd.
Wegreconstructie Ondergenhousweg/Steenwegstraat
In 2023 wordt de reconstructie van de Ondergenhousweg en de Steenwegstraat in Stein uitgevoerd.
Wegreconstructie Schoorweg
in 2023 is de reconstructie van de Schoorweg in Berg aan de Maas gepland.
Parkeerplaatsen Beekstraat/de Bath
In de directe omgeving van de Beekstraat / de Bath worden in 2024 parkeerplaatsen aangelegd voor bezoekers van Oud Urmond en de omliggende natuur.
Kruising Meerser Eindstraat-Maasbande
Op de kruising Meerser Eindstraat - Maasbanderkerkweg wordt in 2024 een T-kruising aangelegd om de verkeersveiligheid te verhogen. Hierbij wordt ook het monument van kapelaan Berix verplaatst.
Omvormen jaagpad Molenweg tot fietspad
Het Jaagpad langs de Molenweg wordt omgevormd tot een volwaardig fietspad. De uitvoering wordt opgepakt na afronding van de werkzaamheden aan het Julianakanaal door Rijkswaterstaat.