Verbonden partijen publiekrechtelijk
- Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij Veiligheidregio Zuid Limburg
1. Naam
Veiligheidsregio Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van alle gemeenten in Zuid-Limburg
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Betreft de uitvoering van de aan de Veiligheidsregio opgedragen taken, die zich met name richten op de brandweerzorg en de crisisbeheersing.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Veiligheid
6. Deelnemende partijen
Alle gemeenten van Zuid-Limburg
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en Dagelijks Bestuur (DB). De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente Stein in het AB en DB.
8. Financieel belang
Alle gemeenten in Zuid-Limburg betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2021 € 4.761.000
31-12-2022 € 3.586.000
31-12-2023 € 2.602.000Vreemd vermogen
31-12-2021 € 55.556.000
31-12-2022 € 58.196.000
31-12-2023 € 54.596.00010. Gemeentelijke bijdrage
2021: € 1.468.000
2022: € 1.528.000
2023: € 1.558.00011. Financieel resultaat
2021: € -120.073
2022: € nihil
2023: € nihil12. Risico’s
De risico's zijn beschreven in de risicoparagrafen van de begrotingen en jaarrekeningen van de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio beschikt over een eigen algemene reserve.
13. Ontwikkelingen
- Organisatieontwikkeling
- Intensivering samenwerking
- Actualisering Provinciaal Risicoprofiel
- Uitvoering verbeterpunten uit evaluaties Covid-19 en Hoogwater - Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij GR Participatiebedrijf Vidar
1. Naam
Gemeenschappelijke Regeling Vidar Wsw
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Sittard-Geleen, Beek en Stein.
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoering van de Wsw en de Participatiewet.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeente Sittard-Geleen, Beek en Stein
7. Bestuurlijk belang
Conform de WGR bestaat de bestuursstructuur uit een algemeen bestuur (twee wethouders per gemeente) en een dagelijks bestuur (wethouders met Participatie in hun portefeuille). In de Gemeenschappelijke Regeling Vidar Wsw is het formele werkgeverschap van de Wsw-ers belegd en enkele bijbehorende taken als collectief vervoer en arbodienst.
8. Financieel belang
De Gemeenschappelijke Regeling Vidar Wsw heeft de uitvoering van de Wsw en de werkgeverstaken belegd bij de centrumgemeente Sittard-Geleen. De centrumgemeente heeft de uitvoering van de Wsw-taken en de werkgeverstaken opgedragen aan Vidar B.V. Verder vinden er binnen de Gemeenschappelijke Regeling Vidar Wsw geen activiteiten plaats. Binnen het overzicht van baten en lasten, worden de verantwoorde loonkosten
gedekt door de Rijksbijdrage en een aanvullende gemeentelijke bijdrage in het subsidietekort en overige
lasten.9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2021 € 0
31-12-2022 € 0
31-12-2023 € 0Vreemd vermogen
31-12-2021 € 1.505.556
31-12-2022 € 1.652.000
31-12-2023 € 1.577.00010. Gemeentelijke bijdrage
2021: € 730.240
2022: € 646.270
2023: € 644.92111. Financieel resultaat
2021: € 0
2022: nihil
2023: nihil12. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
13. Ontwikkelingen
Daling toegevoegde waarde SW-ers zet door wat slechts gedeeltelijk gecompenseerd wordt door instroom Participatiewet
- Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij GGD ZL
1. Naam
GGD Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Zorg dragen voor publieke gezondheid, toezicht op de kwaliteit Wmo, Veilig Thuis, ambulancezorg, GHOR, vangnetfunctie en crisiszorg verslaafden, dak- en thuislozen, sociaal medische advisering.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
De 18 Zuid-Limburgse gemeenten
7. Bestuurlijk belang
Het Algemeen Bestuur van de GGD Zuid-Limburg bestaat uit 1 bestuurslid per deelnemende gemeente en 1 plaatsvervangend lid. Als lid van het Algemeen Bestuur kunnen slechts worden aangewezen leden van het college van de gemeenten. Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit bestuurders van 7 gemeenten, waaronder Stein. Besluitvorming vindt plaats via gewogen stemmen, gerelateerd aan het inwonersaantal.
8. Financieel belang
Subsidie/inkooprelatie/verliesbijdrage naar rato inwonertal.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2021 € 2.201.332
31-12-2022 € 2.201.332
31-12-2023 € 2.201.332Vreemd vermogen
31-12-2021 € 39.032.001
31-12-2022 € 39.032.001
31-12-2023 € 39.032.00110. Gemeentelijke bijdrage
2021 € 894.778
2022 € 1.002.430
2023 € 1.139.86111. Financieel resultaat
2021 € 221.755
2022 nihil
2023 nihil12. Risico’s
Door de deelnemende gemeenten is gekozen om geen weerstandsvermogen op te bouwen bij de GGD. Mogelijke verliesbijdragen worden naar rato inwoneraantal door de gemeenten gedragen.
13. Ontwikkelingen
-Weerstandsvermogen
-Trendbreuk
-Doorontwikkeling JGZ
-Covid-19 - Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij Omnibuzz
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Het zorg dragen voor het vervoer van inwoners met een beperking die een beroep doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeente: Beek, Beekdaelen, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal, Weert.
7. Bestuurlijk belang
Kwalitatief goed en betrouwbaar vervoer op maat tegen reële kosten.
8. Financieel belang
De gemeente Stein heeft zitting in het algemeen bestuur van Omnibuzz en stelt met de vertegenwoordigers van de overige gemeenten de jaarrekening en begroting vast. De totale gemeentelijke bijdrage is opgebouwd uit twee delen: een bedrag per inwoner voor de bedrijfskosten en de vervoerskosten (het reisvolume/daadwerkelijk gebruik).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2021 € 1.356.092
31-12-2022 € 966.126
31-12-2023 € 960.001Vreemd vermogen
31-12-2021 € 3.625.799
31-12-2022 € 4.609.960
31-12-2023 € 5.336.71910. Gemeentelijke bijdrage
2021 € 342.180
2022 € 378.093
2023 € 404.10410. Financieel resultaat
2021 € 2.885.894
2022 nihil
2023 nihil11. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
12. Ontwikkelingen
- Vergrijzing
- Eventuele impact van COVID-19
- Groeiende zorgbehoefte bij klanten
- Toename kruimelfuncties bij Omnibuzz (AVG, archiefwet, digitoegankelijkheid
- Chauffeurstekorten
- Wijziging gemeenschappelijke regeling Omnibuzz en de verdeelsleutel. Het effect voor de gemeente Stein inzake het aanpassen van de verdeelsleutel betreft -17.895. - Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij RUD
1. Naam
Regionale Uitvoeringsdienst Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Het doel van de vorming van de RUD ZL is om hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken op het gebied van milieu voor minimaal de basistaken van alle 17 deelnemers en de specialistische milieutaken voor de deelnemers die ook deze taken inbrengen. De gemeente Stein heeft alle milieutaken ingebracht. De RUD ZL is tevens een BRZO-RUD omdat alle BRZO-taken provinciebreed hier zijn ondergebracht.
De vorming van een RUD is wettelijk verplicht.5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
In Zuid-Limburg werken de gemeenten Beek, Beekdaelen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Voerendaal en de Provincie Limburg op basis van een gemeenschappelijke regeling samen in de RUD ZL.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van de RUD ZL.
8. Financieel belang
De verdeling van de kosten vindt plaats op basis van de te besteden uren per deelnemer en het ingebrachte takenpakket per deelnemer.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2021 € 2.218.613
31-12-2022 € 1.657.122
31-12-2023 € 1.295.295Vreemd vermogen
31-12-2021 € 2.161.161
31-12-2022 € 2.100.000
31-12-2023 € 2.100.00010. Gemeentelijke bijdrage
2021 € 509.000
2022 € 560.440
2023 € 649.76610. Financieel resultaat
2021 € 1.081.000
2022 nnb
2023 nnb11. Risico’s
In de GR ligt vast dat de financiële eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de RUD ZL door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de RUD ZL als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt het mogelijk om leges te heffen over de besluiten over omgevingsvergunningen milieu.
- Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij BsGW
1. Naam
BelastingSamenwerking Gemeenten en Waterschappen
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling.
3. Vestigingsplaats
Roermond
4. Doelstelling en openbaar belang
BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen is een zelfstandig samenwerkingsverband voor heffing en inning van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en voor uitvoering van de wet WOZ. 30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW.
Deze samenwerking betekent dat de uitvoeringstaken van de waterschapsbelastingen ,de gemeentelijke belastingtaken en administratieve taken van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ), worden verzorgd door BsGW.De verzelfstandiging beoogt een zo groot mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit samenwerking tussen lokale overheden op het gebied van belastingheffing en - inning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW. De deelnemende gemeenten zijn Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Venlo, Voerendaal, Weert. De waterschappen Peel en Maasvallei en het Waterschap Roer en Overmaas nemen deel aan de GR.
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder financiën vertegenwoordigt de Gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
De processen voor waterschappen en gemeenten overlappen elkaar in grote mate en de benodigde basisgegevens worden gelijktijdig voor alle deelnemers opgebouwd. Omdat BsGW de processen voor alle belastingsoorten integraal uitvoert, zijn de daarmee samenhangende kosten zodanig met elkaar verweven dat kosten niet per belastingsoort gedifferentieerd kunnen worden. De uitvoeringskosten van de productieprocessen worden om die reden toegerekend aan eenduidige, herkenbare hoofdprocessen, overeenkomstig de organisatieopzet van BsGW. Dit resulteert in vijf primaire producten van dienstverlening: Gegevensbeheer en heffen, Waarderen, Innen, Klantzaken en Parkeerbelasting. De verdeling van deze kosten over de deelnemers gebeurt hierna met behulp van eenheidstarieven per product van dienstverlening.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2021 € -889.000
31-12-2022 € n.n.b.
31-12-2023 € n.n.b.Vreemd vermogen
31-12-2021 € 2.394.000
31-12-2022 € n.n.b.
31-12-2023 € n.n.b.10. Gemeentelijke bijdrage
2021 € 358.000
2022 € 397.000
2023 € 473.00011. Financieel resultaat
2021 € -1.630.000
2022 nihil
2023 nihil12. Risico’s
In de GR ligt vast dat de eindverantwoordelijkheid voor de financële positie van de BsGW door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de BsGW als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
13. Ontwikkelingen
- Ontwikkeling van de proceskosten
- Harmonisatieproject betreffende de heffingsgrondslagen voor deelnemende gemeenten.
Verbonden partijen privaatrechtelijk
- Verbonden partijen privaatrechtelijk Verbonden partij BNG
1. Naam
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
5. Relatie met beleidsprogramma
programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten en provincies.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van de aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 19.266 aandelen.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2021 € 5.062.000.000
31-12-2022 € 4.545.000.000 (halfjaarbericht)
31-12-2023 nnbVreemd vermogen
31-12-2021 € 143.995.000.000
31-12-2022 € 133.647.000.000 (halfjaarbericht)
31-12-2023 nnb10. Financieel resultaat
2021 € 236.000.000
2022 € 206.000.000 (halfjaarbericht)
2023 nnb11. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
nvt
- Verbonden partijen privaatrechtelijk Verbonden partij Enexis
1. Naam
Enexis
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang
Het distribueren en het transporteren van energie zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water, en het in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetten in relatie tot energie.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma bestuur en ondersteuning.
6. Deelnemende partijen
De aandelen van Enexis holding zijn in handen van Nederlandse provincies en gemeenten,
7. Bestuurlijk belang
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de Vegal. De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 460.350 aandelen.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2021 € 4.241.000.000
31-12-2022 € 4.231.000.000 (1e halfjaarbericht)
31-12-2023 nnbVreemd vermogen
31-12-2021 € 5.154.000.000
31-12-2022 € 5.234.000.000 (1e halfjaarbericht)
31-12-2023 nnb10. Financieel resultaat
2021 € 199.000.000
2022 € 89.000.000 (1e halfjaarbericht)
2023 nnb11. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
Ook de komende periode zal volop doorgepakt worden om de capaciteit in de netten te vergroten en klanten aan te sluiten.
- Verbonden partijen privaatrechtelijk Verbonden partij Steinerbos
1. Naam
Steinerbos BV
2. Rechtsvorm
BV
3. Vestigingsplaats
Stein
4. Doelstelling en openbaar belang
De vennootschap heeft ten doel het exploiteren van het Recreatiepark Steinerbos en het scheppen van voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma openbaar groen, cultuur en recreatie.
6. Deelnemende partijen
Gemeente Stein
7. Bestuurlijk belang
Via de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) kan de gemeente Stein sturend optreden.
De jaarrekening van Steinerbos B.V. wordt vastgesteld door de AVA.
Tussen de gemeente Stein en de Steinerbos B.V. zijn een exploitatieovereenkomst en een huurovereenkomst gesloten.
De exploitatieovereenkomst strekt tot doel om de wederzijdse rechten en plichten vast te leggen tussen partijen. Onder andere is beschreven welke exploitatiebijdrage door de gemeente Stein betaald wordt en welke tegenprestaties door Steinerbos B.V. hiervoor geleverd worden.
De huurovereenkomst strekt tot doel om de aanwezige onroerende zaken inclusief de ondergrond ter beschikking te stellen aan Steinerbos B.V. teneinde het recreatiepark te kunnen exploiteren. Tevens is in deze overeenkomst beschreven onder welke condities en tegen welke prijs het gehuurde ter beschikking wordt gesteld aan de B.V.8. Financieel belang
De gemeente Stein is enig aandeelhouder van de vennootschap Steinerbos B.V. Het kapitaal van de vennootschap bestaat uit één aandeel van één euro (€ 1,00).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2021 € 78.977
Vreemd vermogen
31-12-2021 € 1.286.426
10. Gemeentelijke bijdrage
2021 € 391.220
2022 € 399.014
2023 € 406.99411. Financieel resultaat
2021 € -299.768
12. Risico’s
Steinerbos BV is in 2020, 2021 en begin 2022 hard getroffen als gevolg van de coronamaatregelen. Sluiting gedurende lange periodes van Lockdown als gevolg van de Covid-19 pandemie waren hier debet aan. Het verlies van Steinerbos BV is in 2021 uitgekomen op € 299.768 en het bedrijf heeft forse betalingsachterstanden opgebouwd bij de belastingdienst. Zeven maanden huurkwijtschelding en een financiële bijdrage van € 279.908 van de aandeelhouder was in 2021 ook onvermijdelijk. De gemeente is middels de SPUK-IJZ regeling door het Rijk hiervoor gecompenseerd.
13. Ontwikkelingen
nvt
- Verbonden partijen privaatrechtelijk Verbonden partij RWM
1. Naam
NV RWM
2. Rechtsvorm
NV
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoeren afvalinzameling en aanverwante reinigingstaken van de aangesloten gemeenten
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma volkshuisvesting en milieu
6. Deelnemende partijen
De gemeenten Sittard, Sittard-Geleen, Beek en Schinnen
7. Bestuurlijk belang
Wethouder Hendrix vertegenwoordigt de gemeente in de AVA en inhoudelijk
8. Financieel belang
Het aandeel van Stein in het aandelenkapitaal van de NV RWM bedroeg in eerste instantie € 5.900. In december 2010 heeft de NV RWM de deelnemende gemeenten gevraagd het aandelenkapitaal uit te breiden om een vergunning op grond van de Wet wegvervoer goederen te krijgen. Voor Stein betekende dit een uitbreiding van het aandelenkapitaal met € 5.800. Op 15 februari 2011 heeft het college hiermee ingestemd. Stein bezit 117 aandelen á € 100.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2021 € 6.109.326
31-12-2022 nnb
31-12-2023 nnbVreemd vermogen
31-12-2021 € 3.900.376
31-12-2022 nnb
31-12-2023 nbb10. Gemeentelijke bijdrage
2021 n.v.t.
2022 n.v.t.
2023 n.v.t.11. Financieel resultaat
2021 € 199.000
2022 nnb
2023 nnb12. Risico’s
Bij beëindigen contract worden desintegratiekosten in rekening gebracht.
13. Ontwikkelingen