Verkeer, wegen en water
Verkeersarrangement
Eind 2020 is het Mobiliteitsplan 2021-2025 vastgesteld. Onderdeel van dit Mobiliteitsplan is het Meerjaren Investerings Plan Verkeer 2021-2025 (MIP Verkeer 2021-2025). In dit MIP Verkeer is een doorkijk gemaakt en bepaald welke korte termijn projecten de komende jaren vanuit het budget Verkeersmaatregelen / Veilige schoolomgeving worden uitgevoerd. Voor 2023 zijn dit:
- Heirstraat - drempel;
- Kruising Beekstraat - Bergstraat - aanpak straatwerk (voorbereiding in 2022);
- Onderzoek alternatieve fietsroutes wielrenners;
- Bergstraat - Kampstraat - aanpak kruising en verkeersremmer (voorbereiding in 2022);
- Obbichterstraat - asfalteren drempels;
- Kruising Raadhuystraat-Grote straat (voorbereiding);
- Onderzoek naar deelmobiliteit;
- Onderzoek haalbaarheid mobipunt.
Ingegeven door het bestuursakkoord 2022-2026 is voor de periode 2023-2026 in totaal € 3 miljoen opgenomen voor de uitvoering van lange termijn maatregelen uit het verkeersarrangement. Voor 2023 worden de volgende lange termijn maatregelen voorbereid of uitgevoerd:
- Aanpassen rotonde Koolweg
- Voorbereiding herinrichting Michiel de Ruyterstraat
Gebiedsgerichte aanpak
Op basis van het bestuursakkoord 2022-2026 zijn extra middelen opgenomen voor gebiedsgerichte aanpakken (GGA). In de meerjarige investeringsplanning is rekening gehouden met de gebiedsgericht aanpak in Meers, Nieuwdorp en Stein. De voorbereiding voor de projecten in Meers en Nieuwdorp staat gepland in 2024, de uitvoering vindt vervolgens plaats in 2025 en 2026. Ter voorbereiding op de gebiedsgerichte aanpak in Meers wordt in 2023 gewerkt aan kabels en leidingen. De Meersereindstraat en Kerkstraat worden in de gebiedsgerichte aanpak meegenomen waardoor de uitvoering verschuift naar 2024 en verder. GGA Stein wordt vanaf 2025 voorbereid en uitgevoerd.
Uitbreiding fietspadenstructuur
Stein profileert zich steeds meer als fiets- en wandelgemeente. Daarbij hoort een nieuwe visie op de inrichting voor de fietser en wandelaar.
Een aantal woongebieden en wegen wordt de automobilist “te gast” door bijvoorbeeld de weg als fietsstraat in te richten. Daar waar wenselijk en mogelijk komt er een betere scheiding tussen utilitair en recreatief fietsverkeer en wielrenners maar ook tussen voetgangers en
fietsers. Voordat concrete maatregelen worden benoemd wordt in 2023 en 2024 eerst gewerkt aan een nieuwe visie voor de inrichting van de openbare ruimte voor fietsers en wandelaars. Voor de uitvoering is voortvloeiend uit het bestuursakkoord 2022-2026, een investeringsbudget van € 750.000 in de meerjarige investeringsplanning opgenomen. De jaagpaden langs het Julianakanaal worden tevens in de visie en het bijbehorend uitvoeringsprogramma meegenomen. Daarnaast is de inschatting dat door overleg met en het verkrijgen van de benodigde vergunningen c.q. toestemming van Rijkswaterstaat uitvoering eerder niet mogelijk is.
Snelfietspad
De bereikbaarheid van de bedrijventerreinen en de Chemelot Campus zijn van groot belang om onze sterke economische positie te behouden. Om die situatie ook op langere termijn te kunnen garanderen blijven investeringen op het gebied van verbetering van infrastructuur noodzakelijk. We investeren daarom in rotondes rond het bedrijventerrein in Elsloo en de bereikbaarheid van Station Beek-Elsloo en het creëren van een snelfietsroute langs ons hoofdroutenetwerk.
In 2022 is hiervoor gestart met het project 'Aanpak rotondes en op- en afritten Businesspark Stein'. Het project heeft tot doel om het wegennet te verbeteren, de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Het project heeft impact op en raakvlakken met meerdere (toekomstige) projecten langs dit traject van zowel gemeente als provincie Limburg. Het betreft onder andere het project 'Snelfietsroute Maastricht-Sittard' van de provincie en het project 'Stationsomgeving Beek - Elsloo'. De provincie heeft € 2,4 miljoen gereserveerd voor het snelfietspad op Steins en Beeks grondgebied. Op grond van het bestuursakkoord 2022-2026 is in de meerjarige investeringsplanning in 2025 een investeringsbudget van € 750.000 opgenomen voor de aanleg van het snelfietspad.
Trage paadjes
In 2023 en 2024 wordt een visie voor de inrichting van de openbare ruimte voor fietsers en wandelaars opgesteld. Een van de onderdelen hiervan is het creëren van “trage paadjes”. Trage paadjes zijn spontaan gecreëerde wandelpaden, zoals jaagpaden of kerkenpaden.
Op basis van het bestuursakkoord 2022-2026 is in 2023 een investeringsbudget van € 500.000 in de meerjarige investeringsplanning opgenomen.
Wegmeubilair
Wegmeubilair omvat alle waarneembare losse elementen in de openbare ruimte. Bijvoorbeeld
lantaarnpalen, paaltjes, bankjes en afvalbakken. Wegmeubilair heeft een ondersteunende
functie ten aanzien van het gebruik van de openbare ruimte. Denk aan verkeersgeleiding en
voorzieningen voor voetgangs/fietsers zoals zitmeubilair of afvalbakken.
In 2022 is het beheerplan Wegmeubilair 2022-2026 door het college vastgesteld. Het is bedoeld om meer inzicht te krijgen en vast te leggen wat de aard, omvang en kwaliteit van het areaal is. Welke beheerstrategie daarvoor nodig is en wat dit financieel betekent.
Op basis van uitgevoerde kwaliteitsschouwen in 2020 en 2021, voldoet de kwaliteit van wegmeubilair. Om dit vast te houden en structureel te borgen is dit beheerplan opgesteld. Om uitvoering te geven aan de uitgangspunten van het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) is incidenteel budget € 40.000,- in 2023 en € 40.000,- in 2024 opgenomen voor het beheerluw maken van de openbare ruimte. Te denken valt aan het verwijderen van niet functioneel (overtollig) meubilair.