Openbare orde en veiligheid
Openbare orde en veiligheid
Voor Openbare Orde en Veiligheid (OOV) is in het bestuursakkoord 2022-2026 een structureel werkbudget van € 25.000 beschikbaar gesteld.
Integrale veiligheid
De doorontwikkeling van data Openbare Orde en Veiligheid heeft in 2022 een aantal thema’s naar voren gebracht die extra aandacht behoeven. Overlast door personen met verward gedrag is een van deze thema’s. De verbinding tussen de domeinen zorg en veiligheid, de inzet van politie én de veranderde maatschappij maken een integrale aanpak de komende jaren steeds noodzakelijker. In 2023 zal een verdere verdieping gemaakt worden op basis van deze inzichten.
In 2023 start de termijn van de nieuwe Kadernota Veiligheid. Hieraan verbonden zal het lokale uitvoeringsplan veiligheid invulling geven aan de strategische thema’s uit de nota en de lokale behoefte.
Politiecapaciteit zal een thema zijn wat zijn weerslag kent op het gemeentelijk beleid. De uitkomsten van het Werklastonderzoek Politie-eenheid Limburg zijn bekend. Op het gebied van leefbaarheid zal steeds meer verantwoordelijkheid bij gemeenten en partners in het voorveld terecht komen.
Ijslands preventiemodel
De nieuwe coalitie heeft uitgesproken graag aan de slag te willen met het zogenaamde IJslands preventiemodel. Een aantal gemeenten in Nederland, waaronder twee in Limburg (Maastricht en Horst aan de Maas), is ons voorgegaan. De Nederlandse benaming voor dit model is 'opgroeien in een kansrijke omgeving; OKO'. Het model behelst in feite een hele omslag qua benadering en filosofie ten aanzien van onze kinderen en jongeren. In januari 2023 gaan we - met ondersteuning van het Trimbos Instituut - aan de slag met dit model. Doordat OKO de hele samenleving raakt heeft dat ook onlosmakelijk gevolgen voor samenwerkingspartners zoals scholen (primair en voortgezet), opvang, welzijnsinstellingen etc. In 2023 gaan we aan de slag om het draagvlak te vergroten en enthousiasme te creëren bij onze samenwerkingspartners.
Vanuit het bestuursakkoord 2022-2026 zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor dit doel van € 50.000 voor de jaren 2023/2024 en 2025.
Ondermijning
In 2023 blijven we ons richten op de aanpak van ondermijning. We pakken onze positie en zien meerwaarde in de integrale aanpak met ketenpartners; zoals onder andere het RIEC (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum), de politie, de belastingdienst en het openbaar ministerie. Onze informatiepositie op het gebied van ondermijning wordt versterkt door het feit dat we aangesloten zijn op Meld Misdaad Anoniem. Hierdoor kunnen signalen vanaf het begin gemonitord en daar waar mogelijk en noodzakelijk aangepakt worden. We optimaliseren de bestuursrechtelijke instrumenten en leggen slimme, effectieve combinaties tussen bestuursrecht en strafrecht om een vuist te maken tegen (ondermijnende) criminaliteit. In dit kader hebben we ook bijzondere aandacht voor cybercriminaliteit.
Het doel van de aanpak van ondermijning is om het vestigingsklimaat voor criminelen en criminele netwerken zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. De focus ligt daarbij onder andere op het uitvoeren van een maatwerk-aanpak die voortkomt uit onze informatiepositie (een eenpersoons-/netwerkgerichte aanpak van casuïstiek), het uitvoeren van integrale controles met partners en het uitvoeren van het Damoclesbeleid. Ook wordt met het Bibob-beleid uitvoering gegeven aan het opwerpen van barrières om onder andere misbruik van vergunningen tegen te gaan.
Tot slot blijven we doorgaan met het vergroten van het bewustzijn op het gebied van ondermijning binnen de interne organisatie door middel van het geven van voorlichting en training op dit gebied. Ook hierbij worden we ondersteund door het RIEC.
Buurtveiligheidsplannen
Het maken en uitvoeren van buurtveiligheidsplannen samen met buurtbewoners, ondernemers en andere mogelijke belanghebbenden zien we als een wijze om vanuit eigen kracht samen met inwoners een veiligere leefomgeving te realiseren en komt mede voort uit het bestuursakkoord 2022-2026. In 2023 wordt hiermee gestart door het opstellen van een plan van aanpak en het ophalen van de veiligheidsbeleving bij onze inwoners (subjectieve veiligheid). Deze input fungeert als een zogenaamde 0-meting op basis waarvan de buurtveiligheidsplannen verder worden uitgewerkt en uitgevoerd in 2024 en verder. Aangezien dit programmapunt een duidelijke relatie heeft met de aanpak van overlast drugs in de openbare ruimte, worden de middelen die in 2023 daarvoor in het bestuursakkoord beschikbaar zijn gesteld (€50.000) daartoe ingezet. Daarnaast is nog een additionele investering nodig in 2023 van €25.000 voor een deel van de uitvoering van de buurtveiligheidsplannen en €45.000 voor de tijdelijke ondersteuning van het cluster OOV zodat deze actief kunnen participeren bij de uitvoering van de buurtveiligheidsplannen.
Cameratoezicht
De gemeente Stein zet sinds 2017 gemeentelijk cameratoezicht in voor de handhaving van de openbare orde. Het cameratoezicht wordt periodiek geëvalueerd om te bezien of het cameratoezicht nog noodzakelijk is en naar behoren functioneert. Op basis van deze evaluatie is het wenselijk om in 2023 over te gaan op de aanschaf van nieuwe systemen, hardware en andere ondersteunende diensten om de effectiviteit van het cameratoezicht te vergroten. De noodzaak is tevens gelegen in het feit dat de veiligheid van de hard- en software van de huidige camera’s onvoldoende kan worden aangetoond (qua privacywetgeving). Het geheel van noodzaak, aanschaf, onderhoud, toegang tot de beelden, wijze van uitlezen, etc. wordt vervat in een integraal plan. Middels een RIB zullen wij u te zijner tijd informeren. Ten behoeve van de voortgang wordt in onderhavige begroting echter reeds een indicatief bedrag van € 60.000 opgenomen voor de vervanging van de hard- en software.
Buurtbemiddeling
Buurtbemiddeling is als reguliere voorziening een samenwerkingsverband van de gemeenten WM, Basisteam WM (politie) en de woningcorporaties Zo Wonen, Woonpunt, Wonen Limburg en Zaam Wonen.
De uitvoerende partij Partners in Welzijn levert de professioneel coördinator. Er is duidelijk behoefte aan buurtbemiddeling. Buurtbemiddeling is een voorbeeld van burgerparticipatie welke mogelijkheden aanreikt om verantwoordelijkheden te nemen bij conflicten. Verder zijn het ook inwoners die zich geheel vrijwillig inzetten om bemiddelingen uit te voeren. Daarmee is buurtbemiddeling voor en door bewoners. Buurtbemiddeling vermindert woonoverlast en voorkomt escalatie in de buurt door horizontale conflicten tussen buren in een zo vroeg mogelijk stadium te signaleren en zo efficiënt mogelijk aan te pakken. Conflicten worden daardoor in de kiem gesmoord. Beoogde resultaten zijn een meer leefbare woonomgeving, sterkere gemeenschapszin en grotere zelfredzaamheid van inwoners. Door haar werkwijze draagt het bij aan een prettig en veilig woonklimaat voor inwoners. Tevens zorgt het voor vermindering van werklast en kosten van gemeente(n), politie en woningcorporaties als gevolg van woonoverlast en daaraan gerelateerde conflicten. Door middel van een halfjaarlijkse tussenrapportage en een jaarrapportage met daarin het aantal meldingen en resultaten wordt verantwoording afgelegd betreffende de inzet van buurtbemiddeling.
BOA's
Toezicht en handhaving door Boa’s krijgt een steeds prominentere rol binnen onze samenleving. De kaders voor de wijze van inzet zijn vastgelegd in het door de Raad vastgestelde VTH-beleidsplan 2022-2023. Daarvoor zijn ook steeds meer middelen beschikbaar gesteld de afgelopen jaren. Deze toename zorgt er voor dat de organisatie van de Boa-inzet ook steeds omvangrijker wordt. Professionalisering is een continue proces.
Ook in 2023 is er aandacht voor de optimalisering van processen, verslaglegging, verantwoording en administratie, beroepsinhoud en kennisontwikkeling.